Renault geeft een smart doorkijkje naar 2030

Renault geeft een smart doorkijkje naar 2030

De manier waarop we de auto gebruiken zal rond 2030 enorm zijn veranderd, zo stelt Renault. De auto wordt een mobiele hotspot waarin je deelneemt aan een conference call, samen een klus voorbereidt en waar je tussendoor kunt ontspannen bij je favoriete muziek. Mogelijkheden genoeg, want rijden doet de auto zelf. De auto van morgen voelt bovendien feilloos aan waar de inzittenden behoefte aan hebben en helpt ons ‘smart’ te leven. Renault timmert met zijn nieuwe concept- en demoauto ‘Symbioz’ hard aan de weg om dit te bereiken.

Opvallend bij de elektrische Symbioz is – naast de multifunctionele inrichting met draaiende voorstoelen en een uittrekbaar dashboard – het gebruik van zogenaamde ‘Smart grid’ technologie. Met Smart grid wordt de beschikbare stroom slim verdeeld over de auto én de woning van de eigenaar. Een voorbeeld. ’s Avonds verbruik je thuis veel energie door de verlichting en het gebruik van elektrische apparaten, zoals de tv, laptop, spelcomputer en de wasmachine. Smart grid zorgt er dan voor dat stroom van de Symbioz automatisch wordt overgeheveld naar de woning. Zo wordt er optimaal gebruik gemaakt van de beschikbare capaciteit aan elektra.

Natuurlijk moet er nog heel wat gebeuren voordat we hiervan kunnen profiteren, maar de nieuwe wereld die Renault voor ogen heeft, komt wel stap voor stap dichterbij. Binnenkort brengt Renault een demowagen op de markt die is geïnspireerd op de Symbioz. Die demowagen is een vooruitblik op de mobiliteit in 2023 waarbij Renault technologieën gebruikt die nu al verwerkt worden in de productiemodellen. Een voorbeeld van zo’n technologie is een nieuwe versie van het Multi-Sense systeem dat de sfeer en rijervaring afstemt op het humeur van de bestuurder. Een ander voorbeeld zijn de autonome rijfuncties die onder de naam ‘Easy Drive’ geleidelijk aan de modellen worden toegevoegd. Symbioz is ook voor de zakelijke markt een veelbelovend concept dat we met belangstelling zullen volgen.

Bron: autotijd.be