Het Break-even point voor elektrisch rijden is lager dan u denkt!

Het Break-even point voor elektrisch rijden is lager dan u denkt!

Elektrisch rijden wordt in toenemende mate een serieuze optie voor berijders van personenauto’s. Niet alleen schieten de (snel)oplaadpunten als paddenstoelen uit de grond, ook de actieradius van nieuwe elektrische voertuigen (EV) neemt in hoog tempo toe. Maar minstens zo belangrijk is dat de keuze voor elektrisch rijden ook financieel gunstig uitpakt. Als we kijken naar het Break Even Point (BEP) van de EV, dan steekt deze de benzineauto naar de kroon.

Het BEP is het punt waarop het financieel niet langer uitmaakt of je voor een auto op benzine, diesel of stroom kiest. Van oudsher vergeleken we voor het BEP de diesel- met de benzineauto’s.

Het wordt nu tijd om te kijken naar het BEP van een EV ten opzichte van de benzineauto. En de BEP ligt verrassend genoeg al op… 27.000 km/jaar. Daarbovenop komt een voordeel van bijna 6 eurocent per kilometer. De stroomprijs is laag en zal naar verwachting nog verder zakken. Tel daar bij op de prettig lage bijtelling van 4% die geldt bij volledig elektrisch rijden en de EV is ineens zo gek nog niet.

Alle grote merken brengen de komende twee jaar nieuwe volledig elektrische voertuigen op de markt met een actieradius van 300 kilometer of meer per lading. Komend najaar kunnen we de introductie van de nieuwe elektrische Nissan Leaf, Tesla 3, Opel Ampera E en de Smart tegemoet zien. Het is duidelijk dat er op het gebied van elektrisch rijden veel gebeurt en staat te gebeuren. EV’s hebben de toekomst.