RIJ impressie met nieuwkomer Smart ForFour Electric Drive

RIJ impressie met nieuwkomer Smart ForFour Electric Drive

De smart forfour is als vierzitter een ondergewaardeerde auto. Op basis van het platform van de Renault Twingo is een succesvol model gebouwd. Dat merk je opnieuw wanneer je kennis maakt met de electrische versie, genaamd Electric Drive.

Deze auto is in plaats van een brandstoftank voorzien van een 17,6 kWh accupakket gekoppeld aan een 4,6 kW lader waarmee je in 3,5 uur aan de laadpaal een volle accu hebt. Laden aan het stopcontract duurt wat langer, namelijk zes uur.

De Smart kenmerkt zich tot een compacte maar toch van binnen ruime auto. In de afgelopen jaren is het uitrustingsniveau flink uitgebreid. Met aantrekkelijke actiepakketten heb je alle luxe tot je beschikking. Het winterpakket (met verwarmd stuur en zitplekken, óók achterin!) is op deze uitvoering een ‘must’. De optionele toerenteller links op het dashboard heeft plaatsgemaakt voor  informatie over het stroomverbruik en de wijze waarop deze wordt beïnvloed.

Voldoende actieradius

Een opgegeven actieradius van 155 kilometer geeft in de basis wel wat bedenkingen daar het daadwerkelijke totaal vaak 25% lager ligt. De praktijk leert dat de door mij gerealiseerde 110 kilometer voldoende is voor woon- en werkverkeer of kortere afstanden vanaf een laadpunt.

Daar waar bij de benzineversie het motorblok is weggewerkt onder de bagageruimte is bij deze versie de elektromotor weggewerkt. De accu’s zijn goed verdeeld onder de auto waardoor de 160 extra kilo’s prima in balans zijn.

Lekker pittig

De automatische versnellingsbak is erg plezierig. Eentje zonder hinderlijke schakelpauzes. De 81pk brengt de auto goed op gang en bij het accelereren naar de gemaximaliseerde topsnelheid van 130 km/h grijpt de elektronica bij 132 km/h ook echt in. Een hogere snelheid is geen probleem voor de aandrijflijn, wel voor de actieradius. Overigens is een plezierige aanvulling dat bij het loslaten van het rechterpedaal, of beter gezegd het ‘stroom’-pedaal, de auto uitrolt en niet hevig energie recupereert. De radar in de voorbumper doet dit overigens wel. Wanneer deze een voorligger detecteert die afremt of snel nadert, dan loopt de energiemeter op het dashboard in het groene gebied.

Het oog wil ook wat!

Smart komt in de loop van 2018 met een 22 kW lader waarmee je 80 procent van het rijbereik binnen 45 minuten kunt opladen.

De auto is erg aantrekkelijk qua rijbeleving. In tegenstelling tot andere van de benzine afgeleide elektro-uitvoering rijdt deze misschien wel prettiger en volwassener dan de conventioneel aangedreven forfour. Oh ja, vergeet in je optielijst de electric drive design pakket niet aan te vinken… die veiligheidskooi in electric green metallic met 16 inch zwarte lichtmetalen velgen is echt een plaatje!

Bastiaan van Stierum