To diesel of not? Electric or not?

Door veranderende mobiliteit – zelfrijdende auto’s en vervoersmiddelen – diversiteit aan behoeften van klanten, alternatieve in plaats van fossiele brandstoffen, verduurzaming etc. wordt het Break Even Point van diverse brandstofsoorten anders. Benieuwd naar BEP tussen  benzine:diesel of benzine:elektrisch.

Break Even Benzine:Diesel

Tot 2013 lag het Break Even Point – het overstappunt van benzine naar diesel – rond de 30.000 km per jaar. Tussen 2014 en eind 2017 lag het jaarkilometrage op circa 40.000. Door belasting- en accijnsverhogingen, een waardedaling van dieselauto’s en een steeds kleiner verschil in brandstofprijzen is dat nu toegenomen tot 50.000 kilometer per jaar!

Per segment zijn er wel verschillen te zien. Ons advies is om goed te kijken naar uw autoregeling waarin de diesel nog wordt toegestaan. De cijfers laten zien dat er alleen bij extreem hoge jaarkilometers nog een – klein – voordeel is te behalen. Auto’s die minder dan het omslagpunt rijden kosten uw organisatie geld.

Break Even Benzine: Electric

Dit jaar komen er diverse nieuwe elektrische auto’s op de markt met een rij-afstand van 300 km en meer. Daarmee biedt elektrische auto’s goede mogelijkheden voor zakelijk gebruik. Immers de meeste leaserijders rijden minder dan 35.000 km/jaar ofwel bij 220 werkdagen: 160 km/dag. Qua ‘tanken’ wordt het ook steeds gemakkelijker door de uitbreiding van het aantal  snellaadstations waar binnen 10 minuten voor 80% geladen kan worden.

Het Break Even Point om de overstap te maken van benzine naar elektrisch ligt nu al rond de 25.000 km/jaar. Hierboven  is de EV rendabeler dan een benzine, waarbij het voordeel op ruim 5 cent per kilometer komt! Zie de tabel hieronder.

 

Menu